هدف از ساخت یادمان


هدف از ساخت یادمان

هدف از ساخت یادمان ملی 72 شهید انقلاب اسلامی :

هفتم تیر 1360 یاد آور حماسه آفرینی بزرگ مردانی است که رمز استواری را با نثار خون خود در جامعه نهادینه کردند. در این روز آیت الله بهشتی (ره) به همراه هفتادو تن از یاران امامت و ولایت به دست دشمنان انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند . این فاجعه تروریستی از یکسو به سبب شخصیت ارزنده شهدای آن و هدف مقدسشان که همانا اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود و نیز به تصویر کشیدن عمق دشمنی دشمنان دین و ملت یعنی سازمان منافقین خلق هیچگاه از اذهان عمومی پاک نخواهد شد و باید به عنوان یک قطعه مهم از تاریخ انقلاب اسلامی حفظ و به درستی به آیندگان منتقل شود.

بنا براین ضرورت داشت تا در طراحی نو ، برای حفظ تاریخ انقلاب اسلامی و تبیین ابعاد این فاجعه همت گماشته شود. در این راستا بنیاد فرهنگی هفتم تیر با تأسی به کلام مهر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرموده اند : ” مسئله هفتم تیر ، حادثه ای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ماست و هنوز هم در دنیای سیاست و در سطح جهان ، قابل طرح و احتجاج است” ، در کنار فعالیت در عرصه های فرهنگی و مجازی در سال 1380 طرح ساخت ” یادمان ملی 72 شهید انقلاب اسلامی سال 60 “را در صدر برنامه های خود قرار داد و توانست باپیگیری های مجدانه عزم همه جانبه ، دستگاه های مسئول را برای تحقق بخشیدن به این خواست ملی به میدان آورد.

اکنون و پس سالها تلاش این بنای انقلابی با همت بنیاد فرهنگی هفتم تیر و شخص سردار جانباز مرحوم حاج احمد قدیریان ساخته شده است و محل مناسبی برای رشد و تعالی جوانان و طرح گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل گردیده است.

یادمان به لحاظ جغرافیایی در ضلع جنوبی میدان بهارستان و در خیابان شهید مصطفی خمینی(ره) در قتلگاه شهدای هفتم تیر واقع شده است.در ساخت این بنا از معماری اسلامی استفاده ، و تلاش شده است در نهایت سادگی بازگوی ارزش های معنوی انقلاب اسلامی و اندیشه شهداباشد. یادمان شامل بخش های مختلفی همچون ایوان قتلگاه ، موزه تخصصی شهدای ترور ، کتابخانه و مرکز اسناد ، مسجد، پژوهشکده و مرکز مطالعات ، سالن همایش و … است.

نکته مهم در پرداختن به بناهایی مانند یادمان ملی 72 شهید انقلاب اسلامی سال60 فراهم کردن زمینه های لازم برای بهره مندی بیش از پیش همگان به ویژه جوانان و نخبگان از معارف انقلاب اسلامی است و امیدواریم علاقه مندان به فرهنگ انقلاب ، ایثار و شهادت با حضور و بهره مندی از برنامه های ارزشمند تدارک دیده شده توسط بنیاد فرهنگی هفتم تیر در این مجموعه ، به شایستگی اندیشه های خود را با اندیشه های ناب شهدای حریم ولایت پیوند بزنند.