سردار جانباز مرحوم حاج احمد قدیریان


سردار جانباز مرحوم حاج احمد قدیریان

زندگینامه

حاج احمد قدیریان ۲۶ اسفند ۱۳۱۳ در محله پاچنار تهران متولد شد. خانواده‌ وی از جمله خانواده های مذهبی و متدین تهران محسوب می شد. پدرش حاج شعبانعلی قدیریان که در کسوت سمساری مشغول بود نسبت به رعایت ضوابط اسلام در معاملات زبانزد بود و در تربیت دینی فرزندان خویش نقش مهمی داشت.

تحصیلات

حاج احمد قدیریان تحصیلات ابتدایی خود را تا سال ششم در مدرسه ای واقع در خیابان خیام سپری نمود و از آنجایی که در آن روزگار خانواده ها عموما اجازه تحصیلات بالاتر را به فرزندان خویش نمی دادند وی نیز بعد از تحصیلات ابتدایی به دلیل فساد موجود در مراکز آموزشی مانند دانشگاه تصمیم به ترک تحصیل گرفت. البته بعدها در مدرسه علمیه مروی دروس حوزوی را آغاز نمود و برای تکمیل تحصیلات حوزوی، شبانه در مسجد امین الدوله از محضر اساتیدی همچون آیت الله حق شناس و حاج حسن نیک بین بهره برد.

خدمت سربازی

بین سالهای ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۶ خدمت سربازی خود را در دانشکده افسری به انجام رساند که آموزشهای این دوران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تربیت نیروهای نظامی برای پاسداری از نظام به کار گرفت.

ازدواج

در سال ۱۳۳۹ با دختر آقای حاج محمد باقر بادامچیان که فردی بسیار متدین بود ازدواج کرد. علاوه بر آقای قدیریان، دامادهای دیگر آقای بادامچیان یعنی شهید محمد صادق اسلامی (از شهدای هفتم تیر) و آقای عزت مطهری (شاهی) از جمله مبارزین محسوب می شدند.

مبارزه علیه رژیم طاغوت

حضور در مبارزات آیت الله کاشانی

در درگیری های مربوط به جریان ملی شدن صنعت نفت به همراه پدر خود حضور پیدا کرد و علی رغم سن و سال کم، همواره با رفت و آمد به منزل آیت الله کاشانی سعی در حضور مثبت در تشکلهای اسلامی داشت.

فدائیان اسلام

با توجه به ارتباطی که با شهید نواب صفوی داشت در تشکیلات فدائیان اسلام ورود پید کرد و بعنوان انتظامات مشغول فعالیت مبارزاتی شد.

نهضت امام خمینی (ره)

وی که فعالیت¬های مذهبی خود را از سنین نوجوانی با استاد خود یعنی حاج صادق امانی که دایی همسرشان نیز بودند آغاز نمود، همزمان فعالیت¬های مبارزاتی خود را به شکل جدی تر در هیأت¬های مذهبی که بعدها به هیأت¬های موتلفه اسلامی شناخته شدند، ادامه داد. وی با جانفشانی و رشادت، تمامی وظایف محوله در امر مبارزه را به بهترین نحو ممکن انجام می داد و با عشق به اسلام و شخص امام خمینی (ره) در این راه از جان و مال خود هزینه نمود.
به سبب فعالیت ضد رژیم طاغوت ۱۷ بار توسط ساواک و شهربانی احضار و چندین مرتبه نیز بازداشت و شکنجه شد. به گفته یکی از یاران ایشان، حضرت امام خمینی (ره) از رویت آثار شکنجه روی بدن ایشان بسیار اندوهگین شدند و در سخنرانی خود با اشاره به این موضوع فرمودند: «یکی از محترمین را به طرز فجیعی مورد شکنجه قرار داده اند و من متاثر شدم.»
آشنایی با شهید بهشتی (ره)

ارتباط ایشان با شهید بهشتی (ره) برای اولین بار در مدرسه رفاه شکل گرفت. زمانی که در جلسه اولیاء و مربیان این مدرسه شرکت کرده بود، شهید بهشتی (ره) بعنوان سخنران در آن مراسم حضور داشتند. سخنرانی وی حاج احمد قدیریان را به شدت تحت تاثیر قرار داد و جرقه همکاری آن دو بزرگوار از همانجا زده شد. از آن زمان (به خصوص از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷) حاج احمد قدیریان در کنار شهید مظلوم آیت الله بهشتی در امور مبارزاتی و فرهنگی (مربوط به نوجوانان و جوانان) نقش مهمی ایفا نمود. اعتماد و نزدیکی شهید بهشتی (ره) به آقای قدیریان تا حدی بود که قبل و بعد از انقلاب در عموم زمینه هایی که مسئولیت داشتند ایشان را به کار می گرفتند.
مرکب نور؛ ماجرای خودرویی که حاج احمد قدیریان دو بار به رهبری هدیه نمود

پس از تبعید حضرت آیت الله خامنه¬ای به ایرانشهر در زمان حکومت طاغوت، حاج احمد قدیریان با خبر شد که ایشان جهت تردد در مناطق اطراف ایرانشهر و تبلیغ و سخنرانی به اتومبیل نیاز دارند. از این رو سریعا اقدام به خریداری یک دستگاه پژو و انتقال آن به ایرانشهر نمود.

سالها پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک روز فردی روحانی به درب بیت رهبری مراجعه و اظهار می دارد که برای فروش اتومبیل پژوی خود اقدام نموده است و پس از استعلام معلوم گردیده که خودرو به نام حضرت آیت الله خامنه¬ای است. وی تقاضا می کند مقام معظم رهبری جهت انتقال این سند همکاری نمایند.

پس از انعکاس این موضوع به مقام معظم رهبری، ایشان آقای قدیریان را مسئول رسیدگی به مسئله می کنند. با بررسی آقای قدیریان مشخص می شود که سالها قبل، حضرت آیت الله خامنه ای این اتومبیل را به فردی می فروشند اما سند همچنان به نام خود ایشان باقی می ماند. آقای قدیریان تصمیم می گیرد اتومبیل پژو را از فرد روحانی خریداری نموده و مجددا به مقام معظم رهبری هدیه نماید.

وی در کتاب خاطرات خود با اشاره به این موضوع می گوید: «ماشین را پس از انجام تدابیر امنیتی و بازرسی کامل به قسمت ساختمان ریاست جمهوری (ساختمان قرمز) بردم. لحظاتی بعد مقام معظم رهبری به همراه آقایان راشد یزدی، محمدی گلپایگانی و حجازی به طرف ماشین آمدند. آقا مدتی در کنار ماشین ایستادند و نگاهی عمیق به آن انداختند که گویای مرور خاطرات گذشته برای ایشان بود، سپس سوار ماشین شدند و قدری با آن رانندگی کردند. بعد از آن ماشین به توقفگاه موتوری بیت انتقال داده شد و هم اکنون آنجا نگهداری می شود. البته موزه عبرت تلاش زیادی کرد که ماشین را برای بازدید عمومی بگیرد، اما موافقت نشد.»

پیروزی انقلاب اسلامی

در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایشان یکی از مسئولین کمیته استقبال از حضرت امام خمینی (ره) محسوب می شد که با همراهی شهید بهشتی (ره) توانستند مسئولیت مهم اداره و مدیریت مراسم مربوط به ورود امام (ره) را که به دلیل ملاحظات امنیتی بسیار اهمیت داشت، به انجام برسانند.
ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نیروی فعال وارد عرصه¬های خدمت به نظام اسلامی شد و به عنوان معاون اجرایی دادستان به همراه شهید لاجوردی نقش موثری در برخورد با گروهک¬های معاند و ضد انقلاب ایفا کرد.

مسئولیتهای اجرایی

مهمترین مسئولیتهای ایشان در نظام مقدس جمهوری اسلامی بدین شرح است:

• مشاور دفتر مقام معظم رهبرى (مدظله)
• مدیرکل نظارت بر اسلحه و مهمات و مواد ناریه وزارت اطلاعات
• سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر
• معاون اجرایی دادستانی کل انقلاب و دادسرای انقلاب تهران
• مدیرکل پشتیبانی وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
• مشاور اجرایی وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
• قائم مقام معاونت اجرایی وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
• رئیس بازرسى و حراست وزارت بازرگانى
• مشاور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
• مسئول نظارت و کنترل اسلحه و مهمات کل کشور
• مسئول بازرسى ویژه وزارت بازرگانى
• رئیس بازرسى بنیاد شهید و امور ایثارگران
• مشاور رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان
• فرمانده کمیته انقلاب اسلامى در دادستانى انقلاب و مجموعه قضایی اوین
• مشاور امنیتى رییس ستاد برگزارى نماز جمعه تهران
• رئیس حراست بنیاد مستضعفان و جانبازان
• مدیرکل دبیرخانه و امور مالى شوراى نگهبان
• نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)
• نماینده تام الاختیار دادستان کل کشور در امور اسلحه و مهمات
• فرمانده حوزه مقاومت بسیج دفتر مقام معظم رهبرى (مدظله)
• رئیس مجمع فرهنگى شهید آیت الله بهشتى (ره)
• رئیس بنیاد فرهنگى هفتم تیر

کابوس منافقین

پس از انتصاب شهید آیت الله قدوسی به عنوان دادستان انقلاب اسلامی، شهید بهشتی به وی توصیه کرد در صورتی که می خواهد ریشه گروهک های تروریستی و ضد انقلاب مانند سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را بخشکاند از افرادی در دادستانی انقلاب استفاده کند که همواره از نزدیک با آنها درگیر بوده اند و شناخت مناسبی از آنها دارند. از این رو با پیشنهاد شهید بهشتی، چندین نفر از جمله شهید لاجوردی و حاج احمد قدیریان بعنوان معاونین و مسئولین دادستانی منتصب گردیدند.

در کنار فعالیتهای اطلاعاتی و عملیاتی، رویکرد فرهنگی و تربیتی آقایان لاجوردی و قدیریان سبب شد تا علاوه بر انهدام و نابودی بخش عمده ای از لانه های عنکبوتی گروهک هایی مانند منافقین، بسیاری از بازماندگان و جداشده های گروهک ها در ندامتگاهها با آموزش های عقیدتی و اسلامی به آغوش جامعه بازگردند.
عملکرد خیره کننده حاج احمد قدیریان در این حوزه سبب شد «کوبنده خط نفاق» لقب گیرد.

مسئولیت نظارت بر اسلحه و مهمات در سطح کشور

وی با حکم مراجع ذیربط، برای کنترل و جمع آوری سلاح های بدون مجوز که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار مردم عادی قرار گرفته بود، مسئولیت یافت. این امر یکی از مهمترین و حساس ترین مسئولیتهایی بود که ایشان به عهده داشت.

دفاع مقدس

وی که در همه عرصه های خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره از پیشگامان محسوب می شد، علی رغم اینکه مسئولیتهای خطیری را در تهران بعهده داشت، همزمان با جنگ تحمیلی فرماندهی و مسئولیت اعزام نیروهای دادستانی را به جبهه های حق علیه باطل به عهده داشت. با اعزام و آموزش گسترده این نیروها خدمات شایانی را در این بخش انجام داد و در اثر حضور در مناطق آلوده جنگی، شیمیایی شد.

حاج احمد قدیریان همواره خود را سرباز حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه¬ای (مد ظله العالی) می‌دانست و در راستای اعتلای نظام اسلامی و حفظ و حراست از دستاوردهای آن قدم برمی داشت.

مسئولیتهای متعدد و حضور مستمر در دفتر و بیت مقام معظم رهبری

در کنار فعالیت به عنوان مشاور دفتر مقام معظم رهبری، سالیان متمادی مسئولیت امور پشتیبانی بیت مقام معظم رهبری را نیز عهده دار بود. این موضوع مبین اعتماد و وثوق حضرت آیت الله خامنه ای به دوست دیرین و صمیمی اش بود.

دریافت درجه سرداری از دستان مبارک حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)

وی در سال ۱۳۷۳ مفتخر به دریافت درجه سرتیپ دومی و عنوان سرداری از دستان مبارک حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) شد.

فعالیتهای فرهنگی

ایشان که از قبل از انقلاب کار فرهنگی را در کنار شهید بهشتی (ره) تجربه کرده بود، پس از انقلاب با مشاهده تهاجم فرهنگی و خطراتی که جوانان را تهدید می کرد، دریافت که مهمترین عرصه خدمت به نظام، عرصه فرهنگی می باشد. از این رو در هر پست و منصبی که قرار می گرفت سعی داشت در مجموعه مربوطه تا حد ممکن امور فرهنگی را نیز دنبال کند. در روابط خانوادگی و فامیلی خود نیز با به کارگیری ساده ترین سازوکارها، تشکلی را ایجاد نمود که تا امروز با محوریت کار فرهنگی به برگزاری برنامه هایی در خصوص تربیت اسلامی فرزندان می پردازد.
اما ایجاد پایگاهی سازمان یافته و منسجم دغدغه همیشگی وی بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۰ با گرد هم آوردن دوستان، همکاران و همفکران خود اقدام به راه اندازی محفلی تحت عنوان «مجمع فرهنگی شهید آیت الله بهشتی» نمود و در این مکان به تربیت کودکان و نوجوانانی پرداخت که امروز در سطوح مختلف مشغول خدمت به نظام اسلامی هستند. با افتتاح مجمع، اموری مانند انتشار کتابهای مذهبی و ارزشی، برگزاری کلاسهای قرآن و عقیدتی، خدمات خیریه و… به شکل منظم پیگیری شد و تا امروز گسترش یافته است.
در کنار مجمع، مرکز فرهنگی دیگری را به نام «بنیاد فرهنگی هفتم تیر» بنا نهاد. رسالت اصلی بنیاد، معرفی شخصیت شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود. آقای قدیریان با جمع آوری و پژوهش های مستمر به انتشار کتابها و متونی ماندگار در خصوص این شهدا پرداخت. علاوه بر آن، با احداث مجموعه عظیم فرهنگی شهدای هفتم تیر در مقتل شهدای حزب جمهوری اسلامی گام بلندی در راستای شناساندن این شهدای مظلوم و بر ملا ساختن چهره شوم منافقین برداشت.
دستور مقام معظم رهبری در خصوص خدمت مادام العمر حاج احمد قدیریان
با دستور مکتوب حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) به آقای قدیریان، ایشان موظف بود تا پایان عمر خویش به عنوان پاسدار در خدمت انقلاب اسلامی باشد. وی اولین سرداری بود که مفتخر به چنین عنوانی می شد. شاید بتوان گفت این یکی از خاص ترین و ویژه ترین دستوراتی بود که مقام معظم رهبری در خصوص فردی صادر می نمود. همین نکته نشان از اهمیت نقش وی در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت.

فتنه سال ۱۳۸۸

ایشان که در حوادثی مانند کوی دانشگاه تهران همیشه با بسیج نیروهای مردمی در راس مدافعین از کیان انقلاب قرار داشت، در فتنه سال ۱۳۸۸ نیز با به کار گیری نیروهای بسیجی و جوانانی که سالها در تربیت اسلامی آنها زحمت کشیده بود، به میدان آمد و با فرمانبرداری کامل از مقام معظم رهبری (مدظله العلی) در مواقع لزوم موثر واقع شد. موازی با این امور، با برگزاری جلسات هفتگی و بررسی مسائل روز و بهره گیری از کارشناسان مربوطه، به روشنگری در فضای غبار آلود فتنه پرداخت. انتشار مجموعه پنج جلدی کتاب «فتنه سبز» نشانگر اهمیت شفاف سازی این مساله از نظر ایشان بود.

درگذشت

حاج احمد قدیریان در بهار سال ۱۳۹۱ مدتی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان پارس تهران بستری بود. پزشکان آثار شیمیایی به جای مانده از دوران دفاع مقدس را علت اصلی تشدید بیماری ایشان دانستند. سرانجام در روز پنجشنبه ۲۵ خرداد همان سال به جمع یاران شهیدش پیوست.

لقب مرد روزهای سخت

وی همواره به حسن انجام وظایف حساس و خطیر در عرصه های گوناگون خدمت به نظام شهره بود، تا اینکه پس از پیام حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) «مرد روزهای سخت» لقب گرفت

پیام تسلیت حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در پی در گذشت سردار جانبازحاج احمد قدیریان

بسمه تعالی

خانواده محترم قدیریان

درگذشت دوست دیرین و صمیمی اینجانب و یار وفادار انقلاب، مرحوم آقای حاج احمد قدیریان موجب تأثر عمیق اینجانب گردید. یاد خدمات مخلصانه‌ی آن مرحوم به انقلاب در سال‌های دوران سخت مبارزه و در دوران پیروزی انقلاب تا اکنون هرگز فراموش نخواهد شد و در میزان عدل و فضل الهی موجب رحمت و مغفرت حضرت حق خواهد بود، انشاالله.
اینجانب به همسر محترم و فرزندان گرامی آن مرحوم و به خانواده‌های عزادار صمیمانه تسلیت عرض میکنم و اجر و صبر برای آنان مسئلت مینمایم.
سید علی خامنه‌ای
۲۶ خرداد ۱۳۹۱

سردار حاج احمد قدیریان از نگاه مسئولین

هفتمین روز ارتحال سردار جانباز حاج احمد قدیریان

ناگفته هایی ازخدمات سردار اسلام به مناسبت بزرگداشت هفتمین روز عروج شهادت گونه مرحوم حاج احمد قدیریان

ویژه نامه چهلمین روز ارتحال سردار جانباز حاج احمد قدیریان

ویژه نامه چهلمین روز ارتحال دوست دیرین و صمیمی مقام معظم رهبری سردار جانباز مرحوم حاج احمد قدیریان

سومین سالگرد ارتحال سردار جانباز حاج احمد قدیریان

سومین سالگرد ارتحال سردار جانباز مرحوم حاج احمد قدیریان با سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و باحضور شخصیت های لشگری و کشوری در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

چهارمین سالگرد ارتحال سردار جانباز حاج احمد قدیریان

چهارمین سالگرد ارتحال سردار جانباز مرحوم «حاج احمد قدیریان» با حضور شخصیت های لشگری و کشوری برگزار گردید.

این مراسم  با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و با سخنرانی جناب آقای دکتر اسداله بادام چیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و رئیس بنیاد فرهنگی هفتم تیر و حجت الاسلام و المسلین رحیمیان تولیت محترم مسجد مقدس جمکران از ساعت 18:00 در مجتمع فرهنگی هفتم تیر واقع در چهار راه سرچشمه آغاز و با مدیحه سرایی مداح اهل بیت حاج محسن طاهری در ساعت 20:00 به پایان رسید.